Kontakt
Nyheder
Bøger
Kommende bøger
Tidsskrifter
Abonnement
Peer Review tidsskriftet
Peer Review Bogserier
Manuskripter
Nyhedsbrev
Om UP
Kundeservice
DVD
Plakat
Indeks

Luhmann for begyndere

Forfatter(e): Christian Schuldt (2006).

"Luhmann for begyndere" er et forsøg på at efterkomme det ønske – der har lydt fra flere sider – om en kort og forholdsvis lettilgængelig introduktionsbog til Niklas Luhmanns komplekse teoriunivers.

Bogen vil derfor med fordel kunne bruges som en første smagsprøve på Luhmann og konstruktivismen i undervisningen på fx de pædagogiske uddannelser på CVU’erne og universiteterne. Som en introducerende kortere smagsprøve fungerer Luhmann for begyndere godt, og den kan så efterfølgende danne udgangspunkt for dels den nødvendige bearbejdning og diskussion på de enkelte hold og dels for yderligere læsning af og om Luhmann.

Netop den efterfølgende kommunikation om bogen og den yderligere læsning er central, når man taler om Luhmann. Der findes ingen nem vej til Luhmann, hvilket kan føre erkendelsesmæssige gevinster med sig. Når man først har begivet sig ind i hans univers, vil man opdage, at mere kræver mere! For det første bliver Luhmanns teoriunivers mere og mere spændende, jo dybere man kommer ind i det. For det andet er Luhmanns univers anderledes, idet hans teori ikke alene fundamentalt adskiller sig fra andre teorier, men også fordi han bruger begreber som fx ”kommunikation”, ”iagttagelse”, ”system” og ”mening” på en helt anden måde og med et helt andet indhold, end andre gør. Det kræver en vis tilvænning hos læseren, og det er ret ”normalt”, at Luhmann skal gennemgås og diskuteres over flere omgange og kontinuerligt, hvis det kan være nogen trøst! Derfor kan Schuldts bog i sig selv langt fra ses som værende fyldestgørende eller udtømmende i forhold til Luhmanns systemteori, hvorfor vi også opfordrer til yderligere læsning.

Det er desuden en del af Luhmanns projekt, at man helst ikke skal få alt for godt ”greb om” ham! Det kan lyde paradoksalt, men Luhmann er den type teoretiker, som hver gang man tror, at man har ”greb om” ham, ja så smutter han ud mellem hænderne på én igen! Som han selv siger: ”…forstå mig nu ikke for hurtigt!” (se kapitel 7). Den enkeltes erkendelsesproces i forbindelse med læsningen af Luhmann er en del af projektet, da Luhmann konstant udfordrer og tilbyder nye perspektiver, indsigter eller ”problemer”, om man vil. Læsningen af Luhmann kan sammenlignes med hans teori: Det er et konstant forsøg på beskrivelser og gen-beskrivelser, hvor man aldrig når frem til sandheden, da det altid drejer sig om perspektivet. Samtidig tilbyder han aldrig endelige løsninger, men altid nye vinkler og iagttagelsesperspektiver. Han er den kyniske realist, der blotlægger paradokser – som fx ”Samfundet i dag er (…) både bedre og ringere” (se kapitel 7) – frem for at fremlægge idealistiske entydige løsningsforslag. Det er forskellen, der udgør enheden.

Pris: kr 198,00

TilføjTilføj

Din kurv | 0 stk.


 
Forlaget Unge Pædagoger Edvard Griegs Gade 2 2100 København Ø Tlf.: 39 29 15 48 Fax: 39 29 15 79 E-mail: u-p@u-p.dk